جستجو در مجله صنوبر
دسته بندی های مجله صنوبر

تبلیغات چیست ؟

عمومی

تبلیغات چیست

بدون تردید اهمیت اثرگذاری سیمای تبلیغات بر باورها و ارزش‏ها و اصول اخلاقی در جوامع کنونی‏ را نمی‏توان نادیده گرفت.تبلیغات سبب دگرگونی تدریجی ارزشها و هنجارها در جامعه می‏شود و باورها و ارزشهای جدید جایگزین باورهای گذشته می‏شود.لغتنامهء دهخدا«تبلیغات را جمع تبلیغ و به معنای رسانیدن،رسانیدن عقاید،پیغام و جزء آن» آورده است و همچنین تبلیغات را«جمع تبلیغ، ادارهء تبلیغات،از جهت سازمانی نام اداره‏ای است که مقاصد و نظریات و اخبار داخل و خارج را چنان که‏ به صلاح باشد به وسیلهء رادیو و نشریات مخصوص به خود انتشار می‏دهد» بنابراین معنای تبلیغات‏ رساند و ابلاغ پیام به مخاطبین می‏باشد ولی چگونگی رساندن پیام با توجه به تنوع ابزارهای تبلیغاتی‏ و شیوه‏های اجرایی آن متفاوت است.در فرهنگ سیاسی در تعریف از تبلیغات آمده است«فعالیتی‏ است برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه‏های غیرمستقیم و احیانا پنهانی با وسایلی همانند زبان، خط،تصویر،نمایش و جز این»

در بعضی مواقع،مبلغان علاوه بر شیوه پنهانی ممکن است از شیوهء مستقیم و به صورت آشکار،برای‏ برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای قبولاندن عقاید خود،بهره گیرند.اگر به عملکرد رهبران‏ احزاب و جنبش‏ها در کشورهای مختلف ملاحظه شود متوجه می‏شویم که آنها اهداف خود را به صورت‏ مستقیم و روشن و شفاف برای مردم و یا طرفداران خود توضیح داده‏اند و برنامه‏ها را تشریح کرده‏اند و از این طریق واکنش مردم را برانگیخته‏اند.هنچنین صاحبان قدرت و ثروت با استفاده از ابزارهای‏ تبلیغاتی برای بسیج مردم و یا کنترل افکار عمومی و با تغییر نگرش‏ها و باورهای مردم درصددند تا حقیقت و غیر حقیقت را با یکدیگر در آمیزند و این امر سبب می‏شود تا حقیقت جلوهء دیگری به خود بگیرد که مصداق آن را در سخنان پاپ بندیک شانزدهم رهبر کاتولیکهای جهان که اسلام را دینی‏ خشونت‏زا معرفی کرده‏است ببینیم.بنابراین مبلغان نیّات خود را با استفاده از رویکرد مادی و معنوی به‏ انسانها تلقیت می‏کنند و یا بهتر است بگویم شستشوی مغزی می‏دهند و این شستشو از طریق تبلیغات‏ انجام می‏شود،ممکن است این سئوال مطرح شود که تبلیغات چگونه می‏تواند باورها و ارزشهای جامعه‏ را تغییر دهد؟

برای پاسخ به این پرسش لازم ضروری است به روند تاریخی جوامع نگاهی داشته باشیم و باورها و ارزشها و هنجارهایی که روزگاری حاکم بوده و ارزشهای دیگر جایگزین آنها شده است را به دقت مورد بررسی قرار دهیم:

ملاحظه می‏شود که تغییر مبانی اقتصادی زندگی،موجب اصول اخلاقی،باورها و ارزشها شده‏ است.مثلا در طول تاریخ زندگی جوامع بشری،تغییراتی اتفاق افتاده است،اگر به روند انتقال زندگی از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و یا از حالت زندگی قبل از صنعتی شدن به صنعتی شدن و در نهایت‏ به صنعتی مدرن دقیق شویم آن گاه به این نتیجه می‏رسیم آنچه باعث ارزش و هنجار جامعه بوده،مضر و ناشایسته و ناهنجار شناخته شده است.البته چون این تغییرات به تدریج و با آهنگی کند و بطنی و توأم‏ با آشفتگی بوده است،متوجه این تغییرات نمی‏شویم هر آنچه در زمانهای گذشته مطلوب و مفید به نظر می‏رسیده ولی در زمانن کنونی عکس آن را درست و صحیح و صادق می‏دانیم«هر رذیلتی زمانی فضیلت‏ بود و ممکن است باز روزی فضلیت گردد چنانکه کینه‏ورزی به هنگام جنگ فضیلت است.»1در واقع بعد از صنعتی شدن جوامع آنچه توانسته است ارزش را ضد ارزش به تودهء مردم معرفی کند،تبلیغات بوده‏ است تا اینکه نقش تبلیغات و کار کرد آن در زمانهای جنگ و یا بعد از آن را در تحولات و رخدادها چه از نظر معنایی و یا معرفی کردن ارزشها و جایگزین آن در کشورها و تودهء مردم مشاهده کنیم.

اما سیمای تبلیغات در کشورهای عقب مانده با کشورهای توسعه یافته،با نقش‏های متفاوتی ظاهر شده و می‏شود.در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدم تعادل روحی و روانی و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود.گروههای سرمایه‏دار و سودجو با استفاده از ارتباط جمعی درصددند به شکل پنهانی و تبلیغات غیرمستقیم،عقاید منفعت‏ طلبانه خود را تعقیب و دنبال کنند و این امر به شکلها و صورتهای مختلف انجام می‏گیرد.صاحبان قدرت‏ و ثروت با استفاده از تراکتهای تبلیغاتی با رویکرد جامعه شناختی و با استفاده از کارشناسان حرفه‏ای‏ برای شناخت فرهنگ جوامع می‏کوشند تا به اهداف خود برسند و این تلاش و کوشش به شکلهای ذیل‏ انجام می‏شود:

  • 1-با استفاده از شخصیت‏ها و چهره‏های مطرح و مورد احترام جامعه که از تصویر و زبان او بهره‏ می‏گیرند که این امر را می‏توان در آگاهی‏های تلویزیونی و تابلوهایی که در شهرها نصب می‏شود به‏ خوبی مشاهده کرد.
  • 2-مبلغات به صورت موضوعی و در بین گروههای مختلف علی‏الخصوص انسانهای ساده دل و ساده‏ اندیش و کودکان سعی می‏کنند تا آنها را به دام اندازند و از این طریق در نگرشها تغییر به وجود می‏آورند و باعث دگرگونی فرهنگ عامه می‏شوند.
  • در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدن تعادل روحی و روانی‏ و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود
  • 3-تبلیغاتی‏ها از میان باورها و حقایق در بطن جامعه و قومیت‏های مختلف و از موضوعاتی که به سود آنها است،کارتل‏هایی برمی‏گزینند و از طریق از مقدسات و باورهای آنها سوء استفاده و به نفع خود بهره‏برداری می‏کنند که در این راستا می‏توان به فرستادن مسیونرها به قاره‏های آفریقایی،آسیایی و آمریکای لاتین به عنوان مصداق یاد کرد.

در واقع مبلغان با استفاده از دورغ و نیرنگ و وارونه جلوه‏دادن حقایق درصددند که قسمتی از مدعای‏ خود را برای نفوذ و تسخیر و تغییر باورهای آنها به اثبات رسانند و بی‏سوادی و یا کم سوادی توده مردم‏ باعث شده است که مبلغات در زمان کمتری به اهداف خویش برسند و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون‏ تقریبا فرهنگ غربی جایگزین فرهنگهای دیگر شده و وجود تبلیغات باعث شد که بسیاری از لهجه‏ها و گویش‏ها و آداب و سنن مردم از بین برود و یا زبانهای کشورهای دیگر مورد تهدید جدی قرار گیرد. به دلیل وجود ماهواره‏ها واینترنت در بسیاری از منازل و ارائهء اطلاعات بسیار فراوانی که مردم دریافت‏ می‏کنند،برداشتی سطحی نگر نسبت به پیرامون و حوادث و اتفاقات پیدا می‏کنند.در واقع انبوه‏ اطلاعات سبب تغییر رفتار مردم شده است.از حالت تفکر عمیق و بررسی همه جانبه به سطحی‏نگری‏ نازل رسیده‏اند و نهایتا تسلیم خواسته‏ها و تقاضاهای صاحبان قدرت و ثروت شده‏اند.رئیس جمهور آمریکا در سال 1955 اعلام کرده بود«جنگ بزرگی در پیش خواهیم داشت و آن جنگ تسخیر اذهان‏ بشریت است»و این جنگ بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده است در کنار ابزار خشونت،از ابزار تبلیغاتی برای تغییر نگرش‏های مردم استفاده می‏شود.غربی‏ها با استفاده از بنگاههای سخن پراکنی‏ (صوتی و تصویری و ماهواره‏ها و اینترنت)در تلاشند ارزشهای سرمایه‏داری را جایگزین ارزشهای سنتی‏ جوامع در حال توسعه کنند و مردم جوامع توانای مقابله با فرهنگ غیر خودی را ندارند«انسان نوین‏ دیگر هیچ وسیله‏ای برای دفاع از خود در برابر تلقینها و تأثیرهای رسانه‏های همگانی ندارد.»

انسانهای جوامع در حال توسعه دیگر نمی‏توانند از سد تبلیغاتی که توسط ارتباطات جمعی مطرح‏ می‏شود رهایی یابند مگر اینکه قدرت دانش و تحلیل و گفتمان برای باز اندیشی به احیاء و ارزشهای از دست رفته را به کار گیرند و این امر سبب می‏شود که مخاطبان به صورت ناخودآگاه تسلیم‏ هیجانات فرهنگ و ارزشهای وارداتی نشوند.

 

جهت تبلیغات در وبسایت صنوبر و معرفی کسب و کار خود اینجا کلیک کنید .

به اشتراک بگذارید :
مطالب مشابه

مجله اینترنتی صنوبر

مجله های اینترنتی و پورتال های جامع اینترنتی و عروسی یک از مباحث جذاب دنیای اینترنت می باشد که طرفدارهای زیاد خود را دارد ، ما در این وسط یکی از جذاب ترین مجله های اینترنتی و پورتال های جامع عروسی را برای شما عزیزان طراحی کرده ایم تا بتوانید از تمام موضوعات ان بهره لازم را ببرید که ...

موسیقی دردین اسلام

پرسش حق ماست حق همه ی انسانها ست . خیلی طبیعی است که بپرسید :چرا موسیقی حرام است ؟که می پرسید ولی سئوال اشتباهی را مطرح می کنید .چون موسیقی حرام نیست بلکه (غنا)حرام است و تازه در همین هم شک و تردید و(اگر و اما )زیاد است . بسیاری از شما می پرسید :(غنا چرا حرام است ؟) بسیاری بیشتر می پرسند :میدانیم امام خمینی (ره) موسیقی را حلال اعلام کرده اند ولی نظر دقیق ایشان را برای ما بگویید ؟ پاسخ دادن به این همه پرسش مجالی فراخ و صفحاتی بسیار می طلبد و پژوهشی گسترده و فراگیر .من جنبه های مختلفی از موسیقی غربی .موسیقی شرقی .سازهای موسیقی و...را بررسی کرده ام و بحث (غنا)را هم در گفتگو با بسیاری از روحانیون مطرح کرده ام و علی الظاهر هنوز هم کم است.

تبلیغات چیست ؟

بدون تردید اهمیت اثرگذاری سیمای تبلیغات بر باورها و ارزش‏ها و اصول اخلاقی در جوامع کنونی‏ را نمی‏توان نادیده گرفت.تبلیغات سبب دگرگونی تدریجی ارزشها و هنجارها در جامعه می‏شود و باورها و ارزشهای جدید جایگزین باورهای گذشته می‏شود.لغتنامهء دهخدا«تبلیغات را جمع تبلیغ و به معنای رسانیدن،رسانیدن عقاید،پیغام و جزء آن» آورده است و همچنین تبلیغات را«جمع تبلیغ، ادارهء تبلیغات،از جهت سازمانی نام اداره‏ای است که مقاصد و نظریات و اخبار داخل و خارج را چنان که‏ به صلاح باشد به وسیلهء رادیو و نشریات مخصوص به خود انتشار می‏دهد»

خرید رپورتاژ آگهی در صنوبر

یکی از بهترین و عالی ترین روش های بازاریابی اینترنتی رپورتاژ آگهی می باشد زیرا باعث بالا رفتن رتبه گوگل و همچنین کاهش رتبه الکسا می شود و همچنین کارایی و کیفیت بالایی دارد و باعث می شود کاربران مختلفی وارد وبسایت شما بشوند ، تیم ما با بهترین تعرفه ها رپورتاژ آگهی شما را در وبسایت صنوبر قرار می دهد ، با ما باشید در ادامه مطلب ...

چطور در روز عروسی آرام باشیم

آیا برنامه‌ریزی عروسی شما را به یک آرامش خاص قبل از مراسم عروسی رسانده‌است ؟ این ۵ روش برای تضمین آرامش و جمع‌آوری اطلاعات در روز عروسی تان است و به شما کمک خواهد کرد تا در روز مراسم عروسیتان آرام و ریلکس باشید ...

نکاتی درباره ازدواج بین شما و همسرتان

ازدواج مهارت لازم دارد ، در مورد آن شکی نیست . قطعا ً زمان‌هایی وجود دارد که شما ممکن است بخواهید درباره همه جزئیات کوچک و یا موضوع همه دوستان خود صحبت کنید . یا حتی آن را در یک داستان خشن قرار دهد . اما پنج مثال از زمانی وجود دارد که شما باید در مورد آن تجدید نظر کنید و مسائل خود را بین همسر و خودتان حفظ کنید ...
مطالب پیشنهادی

از سیر تا پیاز پلتفرم فروش آنلاین بارابین

امروز قصد داريم شما را با وب سايت barabin.ir که در زمینه صنعت بیمه کار خودش را شروع کرده آشنا کنم، با استفاده از بارابين هر لحظه و هر جایی که باشید قادر خواهید بود بیمه‌نامه مورد نظرتان را خریداری کنید و درب منزل دریافت کنید. بارابين امکان مقایسه طرح‌های شرکت‌های مختلف بیمه را به شما می‌دهد و کار انتخاب را از نظر کیفیت و قیمت برایتان راحت می‌کند. با رابين یک Aggregator بیمه است؛ یعنی مشتریان می‌توانند از طریق وب‌سایت آن، قیمت، ویژگی‌ها و خدمات شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنند؛ بیمه مناسب خود را آنلاین خریداری کنند و رایگان تحویل بگیرند.

فال قهوه

فال قهوه با توجه به اینکه در کدام قسمت از فنجان نمایان شود، معانی مختلفی دارد.نماد با امید و روشنایی و نقشه و طرحی جدید در ارتباط است.

مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی

ما در یک مراسم عروسی یکی از رنگ ها را دوست داریم و در سال ۲۰۱۹ محبوب‌ترین رنگ مراسم عروسی معرفی شده است که ما برای دیدن آن هیجان‌زده هستیم . اکنون ما مشتاقانه منتظر دیدن رنگ‌های تیره‌تر و نیز برجسته‌تر کردن رنگ سیاه هستیم . ما در این مطلب مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی در سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی می کنیم ...

لباس هایی که نباید آقایان در مراسم عروسی بپوشند

وقتی به مراسم عروسی دعوت میشوید اولین چیزی که به ذهن تان میرسد لباسی است که باید بپوشید، لباس هایی که در ادامه معرفی میکنیم اصلا گزینه مناسبی نیستند.

چطور با ساخت ربات جهان را به جایی بهتر تبدیل کنیم

ساخت یک ربات کار سختی نیست و حتی می توانید در خانه آن را شروع کنید. در گام اول شما باید یک سری پیش نیاز درباره علم رباتیک را بدانید.

بهترین سن آموزش شنا برای کودکان

ورزش شنا فوایدی برای کودکان دارد و آموزش شنا به کودکان باید در زمانی مناسب اتفاق بیافتد، در ادامه از نکات ایمنی مهم، باید و نبایدها و بهترین سن آموزش شنا برای کودکان مطلع می شوید.
مطالب تصادفی

هزینه های دسته گل عروس

گل‌ها یکی از آن عناصر زیبا در یک عروسی هستند که واقعا ً می‌تواند همه چیز را به هم نزدیک کند. از موضوع تان به رنگ پس‌زمینه ، گل‌های عروسی شما بخش واقعا جادویی روز عروسی هستند . ما در این مطلب هزینه های لازم برای خرید یک دسته گل عروس را به شما می گوییم ...

آمادگی برای ازدواج چیست ؟

ازدواج برای خیلی از ما مهمترین رویداد زندگیمان است، بنابراین باید آمادگی خود را برای آن بسنجیم و تصمیم درست را بگیریم. افراد معمولا فانتزی ها و خیالپردازی های خود را در باره رابطه عاطفی خود در سر میپرورانند و ویژگی ها و معیارهای زیادی برای خود تعریف میکنند. در صدر این معیار ها، ویژگی های شخصیتی و اخلاقی فرد، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد ...

شب اول ازدواج باید چه کرد

شب اول ازدواج در جامعه ما به شکل یک تابو است و مردم عادت ندارند درباره آن حرف بزنند، اما به هر حال این شب، چیزی است که همه، روزی با آن روبرو میشوند. پس بهتر است به جای پنهان کاری و خود را به اون راه زدن، درباره آن بیشتر صحبت کنیم...

بهترین سن آموزش شنا برای کودکان

ورزش شنا فوایدی برای کودکان دارد و آموزش شنا به کودکان باید در زمانی مناسب اتفاق بیافتد، در ادامه از نکات ایمنی مهم، باید و نبایدها و بهترین سن آموزش شنا برای کودکان مطلع می شوید.

کارکنان استارتاپ ها و تاکسی های اینترنتی بیمه می شوند

مسئله بیمه همواره از اساسی ترین مشکلات شاغلین است که در شرکت های استارتاپی و دورکاری کمتر دیده می شد که این موضوع به دست "رضا الفت نسب" در دست پیگری است

روش های عالی برای ثابت ماندن رنگ مو + عکس

فرقی نمیکند موهایتان را با چه رنگ مویی و با چه روشی رنگ کنید به هر حال پس از مدتی شفافیت و زیبایی اولیه را از دست میدهد، برای ثابت ماندن رنگ مو چه باید کرد؟
تگ ها

آداب و رسوم عروسی در کردستان

مجله پزشکی و سلامت

خیانت

کارت عروسی ساده

بیماری های زنانه

مراسم ازدواج اهل حق

خانه داری به انگلیسی

خرید عروسی نو عروس

برنامه ریزی برای عروسی

فال و طالع بینی روزانه

سالگرد ازدواج پدر و مادر

پذیرایی ساده

مراسم عروسی

میز شام عروسی

بیماری های زنان نواک

برگزاری مراسم عروسی با کمترین هزینه

کارت عروسی افغانی

آشپزی خانگی جم فود

مراسم ازدواج بازیگران ایرانی

دانستنی های مهم قبل از ازدواج

عروسی تهران

خواستگاری

سالگرد ازدواج متن

عروس به انگلیسی

آشنای دوران نامزدی

طرزتهیه انواع سالاد و اردور

داماد و عروس زیبا

مجله عروس الخلیج

نور پردازی ساختمان

مجله عروسک بافتنی

مراسم ازدواج شیطان پرستان

خبر های پزشکی و سلامت

دی جی

زیبایی

ازدواج دانشجویی

داماد خجالتی

سبک زندگی اسلامی

راهنمای عروسی در مشهد

ازدواج مجدد

سالاد اردور

مجله عروسک سخنگو

مراسم نامزدی در شیراز

معاشقه

آشپزی با تاتیا نا

عروس و داماد زیبا

جهیزیه به انگلیسی

سبک زندگی چیست

راهنمای عروسی در اصفهان

روابط جنسیه و زناشویی

خرید عروسی در خواب

نظر شما