جستجو در مجله صنوبر
دسته بندی های مجله صنوبر

تبلیغات چیست ؟

عمومی

تبلیغات چیست

بدون تردید اهمیت اثرگذاری سیمای تبلیغات بر باورها و ارزش‏ها و اصول اخلاقی در جوامع کنونی‏ را نمی‏توان نادیده گرفت.تبلیغات سبب دگرگونی تدریجی ارزشها و هنجارها در جامعه می‏شود و باورها و ارزشهای جدید جایگزین باورهای گذشته می‏شود.لغتنامهء دهخدا«تبلیغات را جمع تبلیغ و به معنای رسانیدن،رسانیدن عقاید،پیغام و جزء آن» آورده است و همچنین تبلیغات را«جمع تبلیغ، ادارهء تبلیغات،از جهت سازمانی نام اداره‏ای است که مقاصد و نظریات و اخبار داخل و خارج را چنان که‏ به صلاح باشد به وسیلهء رادیو و نشریات مخصوص به خود انتشار می‏دهد» بنابراین معنای تبلیغات‏ رساند و ابلاغ پیام به مخاطبین می‏باشد ولی چگونگی رساندن پیام با توجه به تنوع ابزارهای تبلیغاتی‏ و شیوه‏های اجرایی آن متفاوت است.در فرهنگ سیاسی در تعریف از تبلیغات آمده است«فعالیتی‏ است برای دگرگون کردن عقاید عمومی از راه‏های غیرمستقیم و احیانا پنهانی با وسایلی همانند زبان، خط،تصویر،نمایش و جز این»

در بعضی مواقع،مبلغان علاوه بر شیوه پنهانی ممکن است از شیوهء مستقیم و به صورت آشکار،برای‏ برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای قبولاندن عقاید خود،بهره گیرند.اگر به عملکرد رهبران‏ احزاب و جنبش‏ها در کشورهای مختلف ملاحظه شود متوجه می‏شویم که آنها اهداف خود را به صورت‏ مستقیم و روشن و شفاف برای مردم و یا طرفداران خود توضیح داده‏اند و برنامه‏ها را تشریح کرده‏اند و از این طریق واکنش مردم را برانگیخته‏اند.هنچنین صاحبان قدرت و ثروت با استفاده از ابزارهای‏ تبلیغاتی برای بسیج مردم و یا کنترل افکار عمومی و با تغییر نگرش‏ها و باورهای مردم درصددند تا حقیقت و غیر حقیقت را با یکدیگر در آمیزند و این امر سبب می‏شود تا حقیقت جلوهء دیگری به خود بگیرد که مصداق آن را در سخنان پاپ بندیک شانزدهم رهبر کاتولیکهای جهان که اسلام را دینی‏ خشونت‏زا معرفی کرده‏است ببینیم.بنابراین مبلغان نیّات خود را با استفاده از رویکرد مادی و معنوی به‏ انسانها تلقیت می‏کنند و یا بهتر است بگویم شستشوی مغزی می‏دهند و این شستشو از طریق تبلیغات‏ انجام می‏شود،ممکن است این سئوال مطرح شود که تبلیغات چگونه می‏تواند باورها و ارزشهای جامعه‏ را تغییر دهد؟

برای پاسخ به این پرسش لازم ضروری است به روند تاریخی جوامع نگاهی داشته باشیم و باورها و ارزشها و هنجارهایی که روزگاری حاکم بوده و ارزشهای دیگر جایگزین آنها شده است را به دقت مورد بررسی قرار دهیم:

ملاحظه می‏شود که تغییر مبانی اقتصادی زندگی،موجب اصول اخلاقی،باورها و ارزشها شده‏ است.مثلا در طول تاریخ زندگی جوامع بشری،تغییراتی اتفاق افتاده است،اگر به روند انتقال زندگی از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و یا از حالت زندگی قبل از صنعتی شدن به صنعتی شدن و در نهایت‏ به صنعتی مدرن دقیق شویم آن گاه به این نتیجه می‏رسیم آنچه باعث ارزش و هنجار جامعه بوده،مضر و ناشایسته و ناهنجار شناخته شده است.البته چون این تغییرات به تدریج و با آهنگی کند و بطنی و توأم‏ با آشفتگی بوده است،متوجه این تغییرات نمی‏شویم هر آنچه در زمانهای گذشته مطلوب و مفید به نظر می‏رسیده ولی در زمانن کنونی عکس آن را درست و صحیح و صادق می‏دانیم«هر رذیلتی زمانی فضیلت‏ بود و ممکن است باز روزی فضلیت گردد چنانکه کینه‏ورزی به هنگام جنگ فضیلت است.»1در واقع بعد از صنعتی شدن جوامع آنچه توانسته است ارزش را ضد ارزش به تودهء مردم معرفی کند،تبلیغات بوده‏ است تا اینکه نقش تبلیغات و کار کرد آن در زمانهای جنگ و یا بعد از آن را در تحولات و رخدادها چه از نظر معنایی و یا معرفی کردن ارزشها و جایگزین آن در کشورها و تودهء مردم مشاهده کنیم.

اما سیمای تبلیغات در کشورهای عقب مانده با کشورهای توسعه یافته،با نقش‏های متفاوتی ظاهر شده و می‏شود.در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدم تعادل روحی و روانی و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود.گروههای سرمایه‏دار و سودجو با استفاده از ارتباط جمعی درصددند به شکل پنهانی و تبلیغات غیرمستقیم،عقاید منفعت‏ طلبانه خود را تعقیب و دنبال کنند و این امر به شکلها و صورتهای مختلف انجام می‏گیرد.صاحبان قدرت‏ و ثروت با استفاده از تراکتهای تبلیغاتی با رویکرد جامعه شناختی و با استفاده از کارشناسان حرفه‏ای‏ برای شناخت فرهنگ جوامع می‏کوشند تا به اهداف خود برسند و این تلاش و کوشش به شکلهای ذیل‏ انجام می‏شود:

  • 1-با استفاده از شخصیت‏ها و چهره‏های مطرح و مورد احترام جامعه که از تصویر و زبان او بهره‏ می‏گیرند که این امر را می‏توان در آگاهی‏های تلویزیونی و تابلوهایی که در شهرها نصب می‏شود به‏ خوبی مشاهده کرد.
  • 2-مبلغات به صورت موضوعی و در بین گروههای مختلف علی‏الخصوص انسانهای ساده دل و ساده‏ اندیش و کودکان سعی می‏کنند تا آنها را به دام اندازند و از این طریق در نگرشها تغییر به وجود می‏آورند و باعث دگرگونی فرهنگ عامه می‏شوند.
  • در جوامع عقب مانده به دلیل فقر مادی و معنوی همچنین عدن تعادل روحی و روانی‏ و پریشانی،قطعا تأثیرات تبلیغ بیشتر از کشورهای پیشرفته و مترقی خواهد بود
  • 3-تبلیغاتی‏ها از میان باورها و حقایق در بطن جامعه و قومیت‏های مختلف و از موضوعاتی که به سود آنها است،کارتل‏هایی برمی‏گزینند و از طریق از مقدسات و باورهای آنها سوء استفاده و به نفع خود بهره‏برداری می‏کنند که در این راستا می‏توان به فرستادن مسیونرها به قاره‏های آفریقایی،آسیایی و آمریکای لاتین به عنوان مصداق یاد کرد.

در واقع مبلغان با استفاده از دورغ و نیرنگ و وارونه جلوه‏دادن حقایق درصددند که قسمتی از مدعای‏ خود را برای نفوذ و تسخیر و تغییر باورهای آنها به اثبات رسانند و بی‏سوادی و یا کم سوادی توده مردم‏ باعث شده است که مبلغات در زمان کمتری به اهداف خویش برسند و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون‏ تقریبا فرهنگ غربی جایگزین فرهنگهای دیگر شده و وجود تبلیغات باعث شد که بسیاری از لهجه‏ها و گویش‏ها و آداب و سنن مردم از بین برود و یا زبانهای کشورهای دیگر مورد تهدید جدی قرار گیرد. به دلیل وجود ماهواره‏ها واینترنت در بسیاری از منازل و ارائهء اطلاعات بسیار فراوانی که مردم دریافت‏ می‏کنند،برداشتی سطحی نگر نسبت به پیرامون و حوادث و اتفاقات پیدا می‏کنند.در واقع انبوه‏ اطلاعات سبب تغییر رفتار مردم شده است.از حالت تفکر عمیق و بررسی همه جانبه به سطحی‏نگری‏ نازل رسیده‏اند و نهایتا تسلیم خواسته‏ها و تقاضاهای صاحبان قدرت و ثروت شده‏اند.رئیس جمهور آمریکا در سال 1955 اعلام کرده بود«جنگ بزرگی در پیش خواهیم داشت و آن جنگ تسخیر اذهان‏ بشریت است»و این جنگ بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده است در کنار ابزار خشونت،از ابزار تبلیغاتی برای تغییر نگرش‏های مردم استفاده می‏شود.غربی‏ها با استفاده از بنگاههای سخن پراکنی‏ (صوتی و تصویری و ماهواره‏ها و اینترنت)در تلاشند ارزشهای سرمایه‏داری را جایگزین ارزشهای سنتی‏ جوامع در حال توسعه کنند و مردم جوامع توانای مقابله با فرهنگ غیر خودی را ندارند«انسان نوین‏ دیگر هیچ وسیله‏ای برای دفاع از خود در برابر تلقینها و تأثیرهای رسانه‏های همگانی ندارد.»

انسانهای جوامع در حال توسعه دیگر نمی‏توانند از سد تبلیغاتی که توسط ارتباطات جمعی مطرح‏ می‏شود رهایی یابند مگر اینکه قدرت دانش و تحلیل و گفتمان برای باز اندیشی به احیاء و ارزشهای از دست رفته را به کار گیرند و این امر سبب می‏شود که مخاطبان به صورت ناخودآگاه تسلیم‏ هیجانات فرهنگ و ارزشهای وارداتی نشوند.

 

جهت تبلیغات در وبسایت صنوبر و معرفی کسب و کار خود اینجا کلیک کنید .

به اشتراک بگذارید :
مطالب مشابه

شرکت رابین ارائه دهنده ی خدمات درمانی و زیبایی

بی شک ارائه خدمات درمانی و هزینه های درمان از مهمترین دغدغه های امروزی افراد جامعه ما به شمار می رود از این رو شرکت دنیای آرامش تدبیر یاران سلامت ( رابین ) با به کارگیری افراد متخصص در حوزه سلامت و درمان پیشینه پنج ساله مسئولیت خود را در این زمینه آغاز نمود ، جهت دیدن ادامه مطلب دکمه بیشتر را بزنید ...

کریسمس 2019

شاید بهتر است بدانیم کریسمس چیست و از کجا آمده است : کریسمس روزی است که در آن حضرت عیسی به دنیا آمده است و در ان روز سال جدید میلادی شروع می شود و در تمام کشور هایی که دین مسیحیت دارند این روز را جشن گرفته و به جشن کریسمس نیز معروف است ، ما در این مطلب در مورد کریسمس و آداب و رسوم های آن با شما صحبت خواهیم کرد...

چطور در روز عروسی آرام باشیم

آیا برنامه‌ریزی عروسی شما را به یک آرامش خاص قبل از مراسم عروسی رسانده‌است ؟ این ۵ روش برای تضمین آرامش و جمع‌آوری اطلاعات در روز عروسی تان است و به شما کمک خواهد کرد تا در روز مراسم عروسیتان آرام و ریلکس باشید ...

تاثیر قیمت دلار بر ازدواج جوانان

یکی از دغدغه ها و معضل های مهم جامعه امروزی افزایش بی رویه قیمت دلار و بی ارزش شدن ارز و ریال ایران می باشد که بر ازدواج جوانان و روحیه و امید انها نسبت به زندگی تاثیر مستقیم گذاشته و امید به زندگی را در جوانان به حد صفر رسانده ، در حالی جوانان روز به روز سن ازدواجشان بیشتر می شود و نمیتوانند ازدواج کنند...

لباس حرير مردانه

بحث ديگری كه در مكاسب در ذيل تزيين مطرح شده است. لبس الذهب و الحرير براي مرد است. و همينطور تختم بالذهب برای مرد است. اينكه مرد لباس حرير و يا طلا بپوشد. و با حرير و طلا خودش را بيارايد و زينت بكند و يا اينكه انگشتر طلا را استفاده بكند. اين هم يك بحثی است كه در بين فقها مشهور و مطرح است ...

مجله اینترنتی صنوبر

مجله های اینترنتی و پورتال های جامع اینترنتی و عروسی یک از مباحث جذاب دنیای اینترنت می باشد که طرفدارهای زیاد خود را دارد ، ما در این وسط یکی از جذاب ترین مجله های اینترنتی و پورتال های جامع عروسی را برای شما عزیزان طراحی کرده ایم تا بتوانید از تمام موضوعات ان بهره لازم را ببرید که ...
مطالب پیشنهادی

فال قهوه

فال قهوه با توجه به اینکه در کدام قسمت از فنجان نمایان شود، معانی مختلفی دارد.نماد با امید و روشنایی و نقشه و طرحی جدید در ارتباط است.

مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی

ما در یک مراسم عروسی یکی از رنگ ها را دوست داریم و در سال ۲۰۱۹ محبوب‌ترین رنگ مراسم عروسی معرفی شده است که ما برای دیدن آن هیجان‌زده هستیم . اکنون ما مشتاقانه منتظر دیدن رنگ‌های تیره‌تر و نیز برجسته‌تر کردن رنگ سیاه هستیم . ما در این مطلب مشهورترین رنگ‌های مراسم عروسی در سال ۲۰۱۹ را به شما معرفی می کنیم ...

لباس هایی که نباید آقایان در مراسم عروسی بپوشند

وقتی به مراسم عروسی دعوت میشوید اولین چیزی که به ذهن تان میرسد لباسی است که باید بپوشید، لباس هایی که در ادامه معرفی میکنیم اصلا گزینه مناسبی نیستند.

چطور با ساخت ربات جهان را به جایی بهتر تبدیل کنیم

ساخت یک ربات کار سختی نیست و حتی می توانید در خانه آن را شروع کنید. در گام اول شما باید یک سری پیش نیاز درباره علم رباتیک را بدانید.

بهترین سن آموزش شنا برای کودکان

ورزش شنا فوایدی برای کودکان دارد و آموزش شنا به کودکان باید در زمانی مناسب اتفاق بیافتد، در ادامه از نکات ایمنی مهم، باید و نبایدها و بهترین سن آموزش شنا برای کودکان مطلع می شوید.

اینکه حین یا بعد ورزش عضلات درد میگیرد خوب است یا بد؟

ورزش زیاد و غیر اصولی می تواند موجب آسیب دیدگی بدن شود، در برخی مواقع بدن دچار درد در حین ورزش و یا بعد از ورزش می شود، علت مهم درد عضلات پس از ورزش چیست و چگونه درمان می شود؟
مطالب تصادفی

چجوری یه ساعت مچی خوب بخریم ؟

اگر قصد خرید ساعت دارید باید قبل از آن شناخت کافی از انواع ساعت مچی زنانه و مردانه را داشته باشید و در هنگام خرید برای انتخاب بهترین ساعت به نکاتی هم توجه کنید.

معیار های انتخاب کفش عروس

همه ما در انتخاب یک کفش عروس وسواس خاصی را به خرج می دهیم و می خواهیم در مراسم عروسی بهترین و خاص ترین کفش عروس را بپوشیم تا هم از نظر زیبایی و هم از نظر راحتی انتخاب درستی را در کفش عروس داشته باشیم ، ما در این مطلب مجله عروسی معیار های انتخاب کفش عروس را با شما در میان می گذاریم ...

قنادی خوب

یکی از مهمترین و جذاب ترین مسائل در هر عروسی انتخاب یک کیک عروسی مناسب برای مراسم عروسی می باشد که هر عروس و داماد می خواهد بهترین و شیکترین کیک عروسی را در مراسم عروسی خود داشته باشد که هم از نظر زیبایی و هم نظر خوشمزگی عالی باشد ، برای انتخاب یک کیک عروسی مناسب روش های مختلفی وجود دارد که ما در این مطلب شما عروس و داماد های عزیز را با قنادی آنلاین آشنا می کنیم ...

موردی که هنگام خرید هرنوع کوله پشتی باید چک کنید

کوله پشتی وسیله ای برای حمل وسایل در مسافرت یا مدرسه است که باید برای انتخاب و خرید بهترین و مناسب ترین آن به نکاتی توجه کرد.

مطمئن ترین روش های ضد بارداری

روش های زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد،اگر تازه عروس هستید و با شیوه های پیشگیری از بارداری آشنا نیستید،می توانید با مطالعه این بخش از صنوبر بهترین راه را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کنید.

مرکز طلا فروشی

زیبایی های عروس در روز مراسم عروسی خلاصه می شود در جواهرات و طلاهایی که عروس در آن روز می پوشد ، هر عروس خانمی آرزو دارد در روز مراسم عروسیش بهترین جواهرات و زیورالات را بر تن بکند به همین خاطر وبسایت صنوبر با راه اندازی مرکز طلا فروشی ، نقره فروشی و بدلیجات به شما عروس و داماد های عزیز جهت انتخاب راحت تر کمک می کند که ..
تگ ها

معاشقه ایرانی

خانه داری نوعروس

عروس ایرانی

برگزاری مراسم عروسی ارزان

دی جی گلناز

مراسم ازدواج زرتشتیان

میز شام

سایت تغذیه و تناسب اندام

مه ساز یخ خشک

سایت عروس زیبا

زیبایی صورت

گروه موزیک عروسی مشهد

مجله پزشکی و سلامت

مادر شوهر و مادر زن

کارت عقد و عروسی

نامزدی مبارک

مجله عروسیی

عروس و داماد زیبا

پذیرایی ساده

عروسک لولیتا

نامزدی خاطزات

برنامه ریزی عروسی

معاشقه به انگلیسی

جهیزیه به انگلیسی

راهنمای عروسی تورسفید

لباس عروسی در خواب

برنامه ریزی برای عروسی

زندگی زیر یک سقف بدون ازدواج

هزینه برگزاری عروسی

آداب و رسوم عروسی اصفهان

پوست و زیبایی مجله

تخت نوزاد و كودك

مجله عروسک سخنگو

مادر شوهر یا مادر زن

آموزشی کودکان

مراسم عقد ایرانی

داماد دیوانه

مراسم عقد در ماه عسل

آلبوم عکس عروس

دستگاه مه یخ خشک

نامزدی تزیینات

برنامه ریزی روز عروسی

برنامه ریزی جشن عروسی

بعد از ازدواج چه کسانی محرم میشوند

داماد و عروس به انگلیسی

بهترین آهنگ های عروسی

دی جی علی گیتور

ازدواج به انگلیسی

مهارت های زندگی زنا شویی

بیماری های زنان وطب سنتی

نظر شما